CV

Coppélie Cocq – Curriculum Vitæ

Academic Positions

  • 2012-            Researcher, HUMlab, Umeå University.
  • 2010-2012   Postdoctoral Fellow, HUMlab, Umeå University.
  • 2009-2010    Lecturer in Sámi Studies, Dep. of Language studies, Umeå University.
  • 2009-2010    Lecturer in Ethnology, Gotland University.
  • 2008-2009   Research archivist at DAUM, Institute for language and folklore
  • 2006-2008    PhD position In Sámi Studies, Umeå Unversity.
  • 2003-2006    Research assistant and Lecturer, Sámi studies, Umeå University.

Education and Degrees

  • Docent (Associate Professor) in Folkloristics, Åbo Akademi University, 2016
  • Docent (Associate Professor) in Sámi Studies, Umeå University, 2015
  • Ph.D. Sámi Studies, Umeå University, Sweden 2008
  • M.A. Sociology and Ethnology, University of Lille 1, France 1999

Affiliations

  • Vaartoe – Center for Sámi Research
  • Arcum – Arctic Research Center

Fellowships, Grants, and Awards

  • Vaartoe/Cesams scholarly award (2012)
  • Dissertation award: Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur, award from the Anders Diös fund (2009)
  • Paper nominated for the Aurora Borealis award: ‘New Genres of Sámi folklore’ Annual Meeting of the Society for the Advancement of Scandinavian Study, Fairbanks, Alaska, USA (2008)
  • The Göran Gustafsson foundation (2003)
  • Kempe Foundation, Umeå University (2006)
  • The Royal Swedish Academy of Letters, History and Antiquities, travel grant (2008)
  • The Wallenberg foundation, travel grant (2010)

Courses Taught (selected):

Sámi Studies 

  • Folkloristiska perspektiv på samiskt berättande
  • Samernas samhälle och historisk utveckling
  • Samernas kultur och religion
  • Samernas kultur och samhälle A
  • Samerna i tid och rum
  • Contemporary Sami history and culture
  • Jämförande urfolksstudier

Ethnology and Folkloristics 

  • Kulturella perspektiv
  • Kultur och identitet
  • Expressiva former
  • Magi, religion och ritual
  • Kulturanalys
  • Etnologiska källor och metoder
  • Att skapa sin historia
  • Etnologisk uppsats

Program for teacher’s education 

  • Språk och identitet, Diskriminerande strukturer (Svenska som andra språk C)
  • Världen i skolan (Svenska 5, Lärarutbildning)
  • Kommunikation i didaktisk praktik (Lärarutbildning)

Digital humanities 

  • Digital ethnography
  • Museology
  • Digital tools in research
  • Sociala medier och identiteter
  • Verktyg och resurser för digital fältarbete
  • Materialisering av platser i digitala miljöer

Guest lecturer

  • Åbo akademi, Folkloristik: ”Samisk folklore”, 2017; 2010
  • University of Groningen (The Netherlands): Master/PhD-course Beyond Horizons Transmitting and Writing New Identities. Strategies and Empowerment of Minorities and Migrants in Europe, Föresläsning ”Minority and Indigenous Literatures. Perspectives and Voices.” July 2014
  • Uppsala University, Centrum för multietnisk forskning, ”Folklore och Identitet”, november 2009

Memberships

  • Society for the Advancement of Scandinavian Study, SASS
  • American Folklore Society, AFS
  • Société Internationale d’Ethnologie et de Folklore, SIEF

Languages

  • French – native proficiency
  • Swedish – near-native proficiency
  • English – advanced proficiency
  • Norwegian – advanced reading and aural comprehension
  • North Sámi – introductory proficiency
Advertisements

%d bloggers like this: